In de zomer naar Jordanië met de familie

Reisperiode: 18 juli t/m 1 augustus 2018
Jouw Jordanië reizigers: Marlies, Reinier en kinderen
Individuele rondreis: Bouwstenen Madaba, Dana, Petra, Wadi Rum, Aqaba en Amman
Reisduur: 15 dagen

Jordanië is een prachtig land in vele opzichten. In ongeveer twee weken zijn we (een gezin met drie kinderen, waarvan twee al volwassen en eentje van 12 jaar) het hele land doorgetrokken. Onderweg kwamen we ontzettend veel vriendelijke mensen tegen, prachtige plaatsen, mooie vergezichten en adembenemende landschappen.

Van begin tot het einde was de reis prima geregeld. Er werd rekening gehouden met onze wensen. Zelfs toen we onderweg nog het plan opvatten om naar Betthany (de waarschijnlijke doopplaats van Jezus in de Jordaan) te gaan, werd dit nog geregeld. De chauffeurs waren erg vriendelijk en steeds perfect op tijd aanwezig met een busje. De hotels waren prima in orde.

Wandelen met bedoeïenen

Enkele hoogtepunten uit de reis waren: Dana en het nationale park, Petra en de Wadi-Rum woestijn. In Dana hebben we overnacht in het tentenkamp in het nationale park zelf. Wat een prachtige ervaring! Het tentenkamp in Dana was een prima verblijf met erg vriendelijke mensen, eenvoudige maar prima verzorgde voorzieningen en goed eten. Vooral de wandeling die we ‘s ochtends om zes uur maakten met een van de bedoeïenen, was fantastisch. Je wordt meegenomen naar plekken waar je zelf niet heen zou lopen. Lopend door de mooie natuur zie je de mooie zonsopkomst en kun je genieten van de rust in dit gebied.

Verhalen en muziek bij kaarslicht

Na deze mooie beleving vertrokken we naar Petra. Dit is een beleving op zich. Het prachtige hotel waar we verbleven, bevond zich vlakbij de ingang van Petra. Hierdoor liepen we zo Petra in. De stad is het waard om meerdere dagen te bezoeken. Het liefste hadden we er nog een derde dag aan vast geplakt om alles te kunnen bekijken, zo veel is er te zien. Ook Petra By Night is een belevenis en het is erg speciaal om de Siq en Treasury in het kaarslicht te bekijken. Een bedoeïen vertelt een verhaal, er wordt muziek gemaakt en thee gedronken.

Op de filmset van Lawrence of Arabia

Na Petra bezochten we Wadi Rum. Onze chauffeur zette ons af bij het visitor centre en daar werden we opgepikt door onze gids met zijn open jeep. We hebben ongeveer zeven uren rond gereden door de woestijn en verschillende plaatsen bezocht. We beklommen een zandduin, bezochten een bron, klommen op de rotsen en dronken thee en lunchten bij de bedoeïen in hun tent. Enkele plaatsen komen terug in de film van Lawrence of Arabia. Dit is wel apart om mee te maken.

Ervaringen om nooit te vergeten

Die avond sliepen we als enige gasten in het kamp. We werden hier wederom erg goed verzorgd door onze gastheren. In het donker reden ze nog even terug naar het dorp om gas te halen zodat ze een warme maaltijd voor ons konden maken. ’s Morgens werden we wakker met een fantastisch uitzicht over de woestijn en lagen de kamelen al op ons te wachten.

Na het ontbijt maakten we een kamelentocht van ongeveer 2 uur terug naar de bewoonde wereld. Dit was een absolute ‘once in a lifetime experience’. We hadden dit niet willen missen. We kijken met veel plezier terug op onze rondreis en zouden iedereen een reis naar Jordanië aanraden.