2014 – Reisverslag Groepsreis Jordanië

Reisperiode: Oktober 2014
Jouw Jordanië reiziger: TengTeng
Vaste reis: Groepsreis Jordanië Compleet (Amman, Madaba, Dana, Petra, Wadi Rum en de Dode Zee)
Reisduur: 10 dagen

De reis was werkelijk ongelooflijk!

Samen met nog negen anderen stapte ik op vrijdag 10 oktober op het vliegtuig naar Amman, hoofdstad van Jordanië. We hadden een korte tussenstop in Wenen, maar voordat we het wisten stonden we op Jordaanse grond.

Onze gids en de chauffeur stonden bij aankomst al te wachten. De combinatie van onze gids en de chauffeur was echt top! Ik wil hen echt aanraden aan iedereen die naar Jordanië gaat.

Ik moet toegeven dat ik vlak voor de reis wel mijn twijfels had. Verschillende mensen in mijn omgeving waren niet zo blij dat ik eventjes naar Jordanië ging vanwege alle onrust in de omliggende landen. Uiteindelijk ben ik echt ontzettend blij dat ik toch zo koppig en vastberaden ben geweest om mee te gaan. Nu kan ik lekker opscheppen dat ik in Jordanië ben geweest, haha.

Petra

Mijn hoogtepunt van Jordanië was toch zeker wel Petra! Wat heb ik daar naar uitgekeken. Ik wilde van kleins af aan al naar Petra, nu kan ik het van m’n verlanglijstje afhalen.

Woorden schieten echt te kort om Petra te omschrijven. Toen ik van het Visitor Centre naar de ingang van de Siq liep dacht ik: mehh, dit is zoals de rest van Jordanië. Maar als je dan de ingang van de Siq dichterbij ziet komen, begint langzaam door te dringen hoe groot Petra wel niet moet zijn.

Reisverslag groepsreis Jordanië, jouw Jordanië ReisDe Siq

De wandeling door de Siq zou ik zo elke dag willen doen (alleen het afdalen dan, omhoog lopen is niet bepaald mijn favoriete bezigheid). De kleuren in de Siq zijn gewoon niet te beschrijven, zo mooi en uniek. De wandeling door de kloof duurde een klein uurtje. En dan… het moment waar ik heel erg naar uitkeek… loop je de hoek om en zie je de Treasury tussen de wanden van de kloof door. Wat een indrukwekkend beeld. Onze gids nam ons verder Petra in, want Petra is niet alleen de Treasury. Als ik Petra moet uitleggen dan zou ik zeggen: Petra is een historische stad met vele mooie monumenten, prachtige wandelroutes en ezeltjes!

Twee dagen de tijd

Met onze reis hadden we twee dagen de tijd voor Petra. We kochten ter plekke ons ticket voor twee dagen. De eerste dag vertelde onze gids ons alles over Petra en ’s middags hadden we de tijd om zelf Petra te verkennen.

reisverslag groepsreis Jordanië, jouw Jordanië reisDe tweede dag zijn we Petra verder gaan ontdekken. Met de groep klommen we naar de High Place of Sacrifice, om vervolgens via een andere (praktisch afgelegen) route naar het einde van de Main Route te komen. Wat ik zo leuk vond van deze route is dat je helemaal alleen bent en geen andere toeristen tegenkomt.. behalve je eigen groep natuurlijk. Na een korte lunch begonnen we aan onze klim naar de Monastery, het uiteinde van Petra.

Een must-do is Petra by Night. Je verzamelt bij de Visitor Centre en loopt dan naar de Treasury. Het pad is verlicht met kaarsjes, maar je kunt ook je zaklampje meenemen als je dat prettig vindt. Het was voor ons een makkie, want dit was de derde keer dat we door de Siq liepen naar de Treasury. Het is werkelijk waar een adembenemend gevoel als je de Treasury voor je ziet, verlicht door honderden kaarsjes.

Ik kan wel eindeloos door blijven schrijven over Petra, maar dan wordt het wel een heel lang reisverslag met alleen Petra. Mijn advies hier is: gewoon gaan en zelf Petra verkennen. Er zijn genoeg wandelroutes om je zeker een week of twee zoet te houden.

Dana en Wadi Rum

Het tweede en derde hoogtepunt van de reis waren voor mij Dana en Wadi Rum. We waren één nacht in Dana en hadden de volgende ochtend een wandeling van ongeveer drie uurtjes. Onze lokale gids was een bedoeïen genaamd Abu Ali.

Een leuk weetje: Abu betekent ‘vader van’ en Ali is de naam van zijn oudste zoon, dus eigenlijk wordt onze gids ‘vader van Ali’ genoemd.

Wandelen in Dana

reisverslag groepsreis Jordanië, jouw Jordanië reisDe wandeling in Dana was echt fantastisch! We stonden bovenaan de berg bij een oud verlaten huisje en begonnen aan de afdaling. Abu Ali liet ons allerlei verschillende plantjes zien die als natuurlijk medicijn werden gebruikt tegen bijvoorbeeld hoofdpijn, buikpijn en andere kwalen. Je kon goed merken dat hij in dit gebied was opgegroeid, want hij liet graag zien hoe goed hij de rotsen kon beklimmen… het leek allemaal zo makkelijk als hij het deed, hij vloog praktisch over de rotsen heen.

Halverwege de wandeling stopten we voor een heerlijk kopje thee. Abu Ali had in zijn rugzakje een theepot, theekruiden en bekertjes meegenomen. Hij verzamelde ter plekke takken en bladeren om een klein vuurtje te maken. Alles was echt back-to-basic, behalve de aansteker. Na de thee was het tijd om verder te gaan.

Langzaam begonnen we aan de klim naar boven. Het was goed te doen, omdat het niet heel steil was. Eenmaal boven stond onze chauffeur al te wachten op ons en namen we afscheid van Abu Ali.

De rust van Wadi Rum

reisverslag groepsreis Jordanië, jouw Jordanië reis

In Wadi Rum waren we ook maar één nacht, maar ik had hier best wel langer willen blijven. We hebben een prachtige zonsondergang gezien, met een heerlijk glas witte wijn (waren eigenlijk plastic bekers, maar dat klinkt minder leuk). Voordat je denkt ‘ohh ze hebben alcohol in Wadi Rum’, dat is niet zo. Peter, een van de medereizigers, had de wijn, via onze chauffeur Mohammed, gekocht in Aqaba. We waren Mohammed namelijk even twee dagen kwijt, omdat zijn baas hem bij een ander groep wilde hebben.

reisverslag groepsreis Jordanië, jouw Jordanië reisVoor mij stond Wadi Rum gelijk aan: rust, stilte en schoonheid. De schoonheid van de indrukwekkende rotsen, bergen en de ruimte is niet te beschrijven. De rust en stilte waren ook ongekend. Wat vond ik het heerlijk om daar te zitten en naar de sterren te kijken. Zulke momenten maken mij echt gelukkig. Ik weet al waar ik heen ga na mijn pensioen! Ik zie het al helemaal voor me, mijn eigen tentje met kameel in Wadi Rum en elke dag genieten van de zonsop- en zonsondergang. Elke avond de prachtige sterrenhemel en dat natuurlijk onder het genot van een glas witte wijn.

We hadden de volgende ochtend een kameeltocht. Dat was zo leuk! Mijn kameel bleef maar eten tijdens de hele tocht, maar het was toch een schatje. Even voor de duidelijkheid, het waren eigenlijk dromedarissen. Een kameel heeft namelijk twee bulten op de rug en een dromedaris heeft er één, alleen in het Engels maakt men geen onderscheid.

Kastelen

reisverslag groepsreis Jordanië, jouw Jordanië reis

Ook de woestijnkastelen en het kruisvaarderkasteel waren hoogtepunten tijdens onze reis. We bezochten drie woestijnkastelen: Qasr Kharana, Qasr Amra en Qasr Azraq. We hebben één kruisvaarderkasteel bezocht: Al Kerak.

Kharana, Azraq en Kerak zijn alle drie een paradijs voor iedereen die van klimmen en verkennen houdt. Ik vond het geweldig om elke gat en hoek en trap te verkennen, om te kijken of het ergens heen zou leiden. En gelukkig dacht Tamara daar net zo over. Wij hebben samen praktisch elke centimeter van Kharana en Azraq verkend. Zelfs als een gedeelte was ‘afgesloten’ met een stapel stenen, dan gold dat niet voor ons. Ik stelde nog voor om een uurtje verstoppertje te doen in Kerak, maar niet iedereen was daar mee eens. Misschien een tip voor de volgende reis?

In Amra konden we minder klimmen en verkennen, maar dat werd weer goedgemaakt door de fresco’s die mooi bewaard zijn gebleven.

Een geslaagde reis

Ik vond het een zeer geslaagde reis. We hadden een hele leuke groep en onze gids en chauffeur waren ook fantastisch. Petra, Dana, Wadi Rum en de verschillende kastelen waren voor mij de toppunten, maar de rest van de reis was net zo goed. De zonsondergang op onze laatste avond in Jordanië, aan de Dode Zee, was een mooie afsluiting van een prachtige reis.

Mijn advies voor iedereen die overweegt om naar Jordanië te gaan: DOEN! Je krijgt er geen spijt van. Het is een prachtig land en de mensen daar zijn aardig, behulpzaam en respectvol. Dit vind je in nog maar weinig plekken terug.

Zelf zou ik graag nog een keer terug willen gaan in het voorjaar, om de nationale bloem (de zwarte iris) van Jordanië in bloei te zien. Ook om een dag of twee in Aqaba te verblijven, je schijnt daar fantastisch te kunnen snorkelen. Misschien gaat mijn roombuddy Tamara dan ook mee en gaan we Jordanië weer eens goed op stelten zetten.